Till Startsidan

Tidsverkstaden - forum » Personliga åtaganden

Självvalda förbättingsinitiativ

(3 posts)

1. Vi samlar på personliga åtaganden - självvalda förbättringsinitiativ i riktning mot hållbar livskvalitet och en hållbar samhällsutveckling. Vissa gör nyårslöften, men varför bara bestämma sig för förbättring en dag om året?

Ett personligt åtagande är något som du verkligen VILL göra för att förbättra vardagen för dig själv och dina nära.

Dela med dig av dina personliga åtaganden. Lår andra inspireras.

Publicerat för 2 år sedan #
  2. Åtaganden - det låter som något jobbigt? ;)
    Jag tror jag gör livsval mer med hjärtat än med hjärnan.
    Det är klart att det kan kännas motigt ibland, men på det stora hela skulle jag inte vilja byta.
    För mig är det viktigt att
    - odla min egen mat i den utsträckning jag förmår
    - laga mat från grunden (bägge dessa punkter tillsammans gör att det blir minimalt med förpackningar)
    - ta cykeln när det är möjligt
    - slippa shoppa (min dotter, 11 år säger "HUR kan folk tycka shoppa är kul?" och jag håller med.)

Publicerat för 2 år sedan #
  3. Anonym
    Ej registrerad

Hmm, jag har ett par åtaganden. Eller snarare oåtaganden skulle jag vilja säga. Jag och min sambo har valt att bo centralt i en hyresrätt. De flesta av våra vänner och bekanta har köpt hus. Vi har inte några barn. En något bidragande orsak är den stress vi ser hos våra vänner som har barn. Vi får ofta frågan om när vi ska skaffa hus och barn eftersom att de tycker att något fattas oss. Men vi svarar oftast bara hummande på de frågorna eftersom att det är sååå provocerande att välja bort sådana saker som många anser vara självklara. Om vi förklarar våra val så blir stämningen med ens rätt märklig så vi har valt ett mer svävande svar på de där frågorna. Har någon annan samma erfarenhet?

Publicerat för 1 år sedan #

RSS-prenumeration för det här samtalsämnet

Svara

(måste anges)

Du kan använda BBcode i dina inlägg.

Tillåten HTML-kod: a blockquote code em strong ul ol li img del strike s b i u bq hr.

Föreningen Tidsverkstaden   •   Södra Larmgatan 6   •   411 16 Göteborg   •   Telefon: 031-743 75 77   •   Fax: 031-711 33 51   •   e-post: info@tidsverkstaden.se
Copyright © 2010 Föreningen Tidsverkstaden  •  Om cookies  •  Webmaster  •   Credits  •   Powered by WordPressbbPress.