Till Startsidan

Tidsverkstaden - forum » Downshifting

Egen berättelse om downshifting i praktiken

(9 posts)

Inga nyckelord ännu.

1. Karin
    Medlem

Hej!

Fick syn på inläggen om Downshiftning och inser att jag har helt missat den grejen i massmedia. Tydligen har vi ägnat oss åt detta utan att veta om det.
    För den som är intresserad så tänkte jag berätta lite om hur vi har ägnat oss åt "Downshiftning".

Sedan vi fick barn för 10 år sedan så har både min man och jag arbetat 80%. Vi är båda civilingenjörer på större företag. Vi är mycket glada att vi gjort detta för det har gett oss tid att vara med våra barn i vardagen.

Men det har haft baksidor också. Arbetar man på en arbetsplats när heltid eller mer är normen så blir det lätt att man försöker prestera lika mycket på 80 % som andra gör på heltid. Detta har medfört att vi båda två i omgångar trots vår downshifting upplevt mycket stress och press och "gått in i väggen".

Just nu sitter vi i situationen att arbetsgivaren inte längre tillåter att vi jobbar deltid. Då alternativet att vi båda skall arbeta heltid känns helt omöjligt så står vi inför alternativet att göra något radikalt av den typen det brukar stå om i tidningarna. Att helt ge upp det gamla livet och byta till något nytt. Ett annat alternativ är att gå tillbaka till en mer traditionell fördelning där en arbetar heltid och en mer eller mindre är hemma fru/man.

Slutsatsen av mina erfarenheter är att många fler borde pröva på att arbeta deltid och att det visst går bra ekonomiskt med två hyfsade löner. Vi har definitivt inte levt särskilt fattigt eller sparsamt, men det är klar att vi har inte kört omkring i nya SUV:ar. Skall man arbeta deltid så krävs det dock en förstående chef och det är som alltid jobbigt att gå mot strömmen för vad som är normen i samhället.
    Det skulle vara intressant att höra från andra som har erfarenheter av downshifting.

Publicerat för 2 år sedan #
  2. Anonym
    Ej registrerad

Liksom Karin har jag gått ner i arbetstid. Jag gjorde det efter att ha läst boken Rik på riktigt. Det var en riktig ögonöppnare. Jag är inte gift och har inga barn. Trots det vill jag inte arbeta mer än nödvändigt. Det finns så mycket annat i livet att njuta av. Jag läser mycket, både skönlitteratur och facklitteratur. Tycker också om att skriva och har börjat utveckla det intresset genom att gå kurser på Skrivarakademin. Allt detta och mycket därtill hinner jag med nu.

Jag jobbar bara 60 % som personlig assistent, och har inga som helst ekonomiska bekymmer. Jag shoppar aldrig för nöjes skull, utan bara när jag behöver något. Att bo i en liten stuga mitt i naturen, som jag gör, känns som en stor ynnest, och dessutom har många av mina grannar samma värderingar som jag. Här vinner man möjligen status genom att ha låg elförbrukning - min ligger på c:a 4 kwh/dygn - men knappast på att ha en dyr bil eller andra statussymboler.

Jag har aldrig ångrat att jag har minskat arbetstiden, och jag är tacksam mot Fredrik och Jörgen, vars bok inspirerade mig till en positiv förändring som enbart har berikat min tillvaro.

3. Nyns-Monika
    Medlem

Ovanstående inlägg är jag, Nynäs-Monika skyldig till. Det var första gången jag loggade in,och det råkade bli någon liten miss ;).
    Den här sajten har förresten blivit enormt intressant på sistone.
    Tack alla ni som jobbar med den!

4. Eva
    Medlem

Jag har inte jobbat heltid sedan jag fick barn för 15 år sedan, men jag har inte sett det som downshifting. Det har helt enkelt varit ett nödvändigt val för överlevnad.

Däremot har jag sedan många år omvärderat vad det innbär att leva ett "lyckat" liv, och jag har påbörjat en ny, oviss, väg där meningsfullhet,hållbart leverne och glädje är ledstjärnor. Jag är helt "fed-up" med shopping, konsumtion och prylar och hur vi stressar runt idag. Jag är tjänstledig, studerar och lever så billigt som möjligt. Återanvänder, köper saker på loppis om jag behöver ngt, osv. Min man jobbar som vanligt, så jag är dessutom hemmafru och ser bl.a till att familjen får bra mat på bordet varje kväll.
    Detta uppskattas mycket, liksom att jag är hemma på eftermiddagarna när barnen kommer hem.
    Jag trivs jättebra nu, men tror inte att jag kan leva såhär under lång tid även om vi skulle klara det ekonomiskt. Jag har behov av att verka i ngt större, arbeta tillsammans med andra människor, för ett syfte som är meningsfullt. De flesta, som inte är pensionärer, är borta långa dagar och så här års ser man inga människor ute. Det kan bli lite ensamt att vara hemma, tänk om villakvarteret hade lite liv och verksamhet på dagarna så mycket mer trivsamt det skulle bli. Lite informella kontakter. Så är det kanske på en del ställen, men där jag bor är det heldött på dagarna.

Vi funderar mycket i familjen på hur man ska göra för att hitta ett enklare socialt liv, där spontant umgänge med grannar o.dyl kan utvecklas. Utan att bo i ett fullt utvecklat kollektiv så skulle vi vilja ha enklare vägar till att dela vardagen med fler än den lilla kärnfamiljen. Någon som kan tipsa om sociala miljöer /projekt / ideer på detta tema som fungerar bra ?

5. Innan jag och min fru fick vårt första barn för lite drygt ett år sedan hade vi ett långt samtal om vad vi ville göra med vår livssituation. Vi var på det klara över att vi skulle behöva flytta till något större ganska omgående när barnet kommit. Eftersom vi bor i Stockholm så såg vi två alternativ.

1) Flytta från stan till någon kranskommun till ett radhus eller villa. Skaffa två bilar för att kunna pendla till jobbet smidigt.

2) Flytta till större lägenhet i stan, se till att få dagis nära hemmet och jobben på nära avstånd med kollektivtrafik.

Vi är båda runt 30 och våra kompisar som är i samma livssituation börjar så smått anamma det första alternativet. Vi ser vad denna livsstil kräver i form av ekonomiska kostnader för boende och bilar och tidskostnad för pendling.

För oss kändes det ganska självklart att köra på det andra alternativet. Nackdelen är att vi inte får en egen gård som barnen kan springa på, men jag är övertygad om att vi genom en enklare vardag med mindre tidsspill och större möjlighet att gå ner i arbetstid kommer att kunna vara bättre föräldrar än om vi utsjasade släpper ut barnen på villatomten för att få vila lite efter bilköande hem.

Innan jul flyttade vi till en större lägenhet och det har vi inte ångrat. Vi kommer sannolikt att få dagisplats på ett dagis 200 meter från huset, frun har 25 minuter till jobbet med kollektivtrafik (jag vet att det låter mycket för er som bor i en mindre stad...). Själv funderar jag på om jag ska försöka byta till ett jobb som är närmare hemmet. Just nu har jag 45 minuters restid vilket känns i mesta laget. Jag kommer sannolikt att gå ner i arbetstid när jag börjar jobba igen efter min föräldrarledighet.

Vi har haft ett stort fokus på att få lite stress och pusslande i vardagen och hittills så känns det som att vi är på rätt väg. Jag är övertygad om att det går att leva ett avslappnat liv även i staden.

6. Både jag och min man är uppvuxna på lantbruk med bägge föräldrarna tillgängliga i stort sett hela dagarna, för min del de första 5-6 åren, för min mans del med barnflickor på gården för barnomsorgen. Min man driver släktjordbruket och redan innan vi fick barn slutade han det lönearbete (som han är utbildad för och) som han hade parallellt med jordbruket - bland annat med tanken att vara mer tillgänglig för barnen.

Vi kom att få tre barn under loppet av fyra år. När jag väntade trean fick jag ett drömjobb för mig, deltid, hemifrån som anställd av en ideell förening som jag brinner för. Nu har jag haft detta jobb i åtta år på mer eller mindre deltid. När jag jobbar så stirrar jag mestadels in i en dator eller pratar i telefon så barnen har gått på dagis. Min man har många fler arbetstimmar med lantbruket än jag har i mitt lönearbete, men å andra sidan har han många gånger haft med barnen på traktorn eller i stallet.

Dessutom är vi väldigt förtjusta i att göra saker själva och fuska med självhushåll. Det är väldigt sällan vi bara slappar, vi är aktiva för det mesta , men det blir inte mycket pengar av det, varken in eller ut så att säga.

7. Karin T
    Medlem

Hej!
    Nu skriver jag mitt första inlägg på detta forum.
    Jag lever i en familj med man och tre barn (13-19 år). Vi har länge intresserat oss för ekologi och försöker laga så bra mat som möjligt, hinna safta och sylta lite, ta med lunchlåda till jobbet etc. Det känns viktigt för mig att livet inte blir så stressigt att man inte hinner med det mest ursprungliga: maten.
    Jag försöker oftast tänka efter innan jag köper något "gör denna sak mitt liv roligare/bättre att leva?". Oftast är svaret nej och då låter jag bli att köpa, men inte alltid.
    Det jag tycker är knepigt är att trots att man tänker efter och inte handlar en massa prylar, så är de fasta kostnaderna så höga så det blir inget kvar ändå. Vi har ett hus som köptes billigt -99, men eldas med dyr olja och inte är så välisolerat. Alla barnen tränar mycket (friidrott och fotboll), behöver regelbundet nya träningsskor, äter som hästar, åker utomlands på träningsläger (inte 13-åringen). Jag idrottade också mycket i min ungdom och är så glad för allt som det gav mig! Alltså vill jag ge detta vidare till barnen trots att kostnaden är hög.
    Jag tänker mycket på att jag vill leva enklare (egentligen vill jag jobba mindre, jobbar heltid som sjukgymnast, och ändå ha pengar kvar till roligheter), men när det kommer till kritan har vi som familj inte lyckats än.

Publicerat för 1 år sedan #
  8. Anonym
    Ej registrerad

Jag och min har planer på att sluta arbeta om två år, då är jag 50 år. Vi har två vuxna barn då och lånen ska då vara avbetalda samt en budget insparad. Vi har ett litet ekologiskt lantbruk med en dikobesättning 10 kor. Vi har planerat att bygga ett växthus och anlägga ett stort grönsaksland. Tanken är att klara oss så långt som möjligt på det vi själva producera. Både jag och in man älskar att gå och pyssla här hemma på gården, vi har det gemensamt. Är lite orolig över att jag inte får min sociala ådra tillfredställd. Har idag ett socialt arbete men känner att det ibland blir för mycket, tycker det då är skönt att gå för mig själv och reflektera. Jag vet att jag lätt kan få en timanställning men samtidigt vill jag prova på hur det känns att vara hemma. Jag ser det som en utmaning att klara av detta och det känns meningsfullt att kunna leva på sina egna produkter fullt ut.
    Hoppas drömmen går i uppfyllelse.
    Monica

Publicerat för 4 månader sedan #
  9. Anonym
    Ej registrerad

Jag har långt framskridna planer på att downshifta inom kort. Det är ett beslut som har vuxit fram efter att jag hittade Tidsverkstans hemsida och läste boken Rik på riktigt. Jag känner att jag har fått nog av att på min arbetsplats alltid förväntas prioritera arbetet. Det är visserligen ett roligt och intressant jobb, men mycket krävande. Det absorberar mina tankar även när jag är ledig. Jag har också varit på den här arbetsplatsen länge. Nu känner jag att jag vågar säga till mig själv: nu får det räcka. Jag säger upp mig, pluggar på distans ett halvår och sedan får jag se. Jag funderar på att efter ett halvårs time out försöka hitta någon projektanställning, på deltid, eller timanställning. Jag vill jobba lagom mycket, för att jag ska må bra och ha energi över till sådant som jag själv prioriterar (familj, natur, läsa böcker) Just nu känns det här beslutet härligt! Men det blir säkert läskigt ju närmare det kommer att verkställa det.

Publicerat för 1 månad sedan #

RSS-prenumeration för det här samtalsämnet

Svara

(måste anges)

Du kan använda BBcode i dina inlägg.

Tillåten HTML-kod: a blockquote code em strong ul ol li img del strike s b i u bq hr.

Föreningen Tidsverkstaden   •   Södra Larmgatan 6   •   411 16 Göteborg   •   Telefon: 031-743 75 77   •   Fax: 031-711 33 51   •   e-post: info@tidsverkstaden.se
Copyright © 2010 Föreningen Tidsverkstaden  •  Om cookies  •  Webmaster  •   Credits  •   Powered by WordPressbbPress.