Har läst och läst. Det verkar finnas en glädje i att teoretisera bland en del inlägg. Men oavsett vad fenomenet kallas så handlar det väl om att människor som byter liv gör det för att dom inte är bekväma i det liv dom lever. Se'n är dessväre långt ifrån alla unnade lyxen att kunna välja fritt.
Men jag tror också det finns en "fara" i att realisera obestämd längtan. Gräset är inte alltid grönare på andra sidan, typ.
Jag och hustrun har valt. Sedan barnen flugit ut har vi valt bort pengar, istället valt tid. Vi kände oss inte bekväma med det liv vi levde och eftersom vi tror vi bara har det här livet (vi saknar religiösa perspektiv!) så anser vi att vi ska vara ärlig mot de egna känslorna och göra något åt situationen ifall skorna känna obekväma. När vi hade möjlighet att välja så valde vi bort en massa materiella värden få ett mer harmoniskt och komfortabelt liv i stort och smått.
Blev det bra då? Högst rimlig fråga. Vet inte, är nog det sannaste svaret. När man väl tagit ett steg bort från stress och hets så kommer nästa fråga. Räcker det, eller ska man välja bort mer? Vi bor fortfarande kvar i Stockholm, men borde vi flytta ut på landet? Skaffa mindre? Leva enklare? Även om vi jobbar hårt på vår förnöjsamhet, vilket jag tror är väsentligt i sammanhanget, så kan man ju reducera mer.
Jag tror det behövs något som vi saknar, "en plan". Något att hålla sig till. Annars kan "downshifting" bli lätt annorektiskt.
Men sammanaget tror jag fenomenet är en reaktion på det samhälle fler och fler finner orimligt. "Ska det va på det här viset?" för att citera en TV-profil. "Ja" säger regeringen, vi ska i princip jobba till vi dör. "Nej" säger magkänslan. Absolut inte!